افتتاح خانه خلاق و نوآوری پیام نور

هم‌افزایی شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان در حوزه صنایع فرهنگی و گردشگری
15 تیر 1401
دکتر وحدت در مراسم معارفه مدیر جدید دبیرخانه صندوق‌های پژوهش و فناوری
22 تیر 1401

ستاری: صنایع خلاق را سرمایه‌گذاری بخش خصوصی رونق می‌دهد

با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس مرکز و دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و رییس دانشگاه پیام نور؛ خانه خلاق و نوآوری پیام نور گشایش یافت.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در مراسم افتتاح خانه خلاق و نوآوری دانشگاه پیام نور با بیان این‌که صنایع خلاق فصل جدیدی از اشتغالزایی، ارزش آفرینی و تبدیل ایده‌های خلاق به محصولات را گشوده‌اند، افزود: راه توسعه و رونق محصولات دانش بنیان و خلاق، ورود بخش خصوصی به سرمایه گذاری روی خلاقیت ها و نوآوری است. حرکت دانشگاه پیام نور به سمت ایجاد خانه‌های خلاق و نوآوری در استان‌ها و مناطق کمتر برخوردار در حوزه های علوم انسانی، اجتماعی و فرهنگ و هنر، جهت گیری ارزشمندی است.  ما آماده ارائه حمایت های لازم برای توسعه این روند هستیم و گامی که امروز، در ایجاد خانه خلاق و نوآوری دانشگاهی پیموده شده است، اقدام و ترویج فرهنگ تازه ای به شمار می رود که تحول را از دل دانشگاه ها به متن جامعه می‌برد.

وی با اشاره به ضرورت حرکت دانشگاه‌ها به سوی کارآفرینی و خلق ایده‌های نوآورانه، گفت: اگر دانشگاه به این نتیجه برسد که باید ایده نوآورانه را به محصولی تاثیرگذار در جامعه تبدیل کند، فرهنگ دانش بنیان و خلاق نیز جای  خود را در جامعه خواهد یافت و در این صورت، تمام انرژی، سرمایه و حمایت خود را در اختیار این زیست بوم خواهد گذاشت.

ستاری با اشاره به ضرورت حرکت دانشگاه ها به سوی کارآفرینی، بیان کرد: ایجاد این خانه خلاق و نوآوری گام ارزشمندی در راستای ایجاد شرکت های دانش بنیان و خلاق به شمار می رود. امروزه نمی توان دانشگاه ها را با شهریه اداره کرد و دانشگاه ها باید بخش عمده ای درآمد خود را از محل تولید محصول و ارائه خدمت حاصل کند و زمینه ای را فراهم کند تا دانشگاهیان، زمینه ساز ایجاد اشتغال و خلق ثروت شوند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به تعریف شرکت های خلاق و خانه های خلاق و نوآوری در قانون جهش تولید دانش بنیان، عنوان کرد: این روند با پیگیری‌های معاونت علمی و فناوری از 3 سال پیش آغاز شده و فصل جدیدی از تولید محصول و خدمت ار از حوزه های علوم انسانی و هنر ایجاد کرده است. حوزه هایی که عووما پیچیدگی فناورانه بالایی ندارند اما می توانند زمینه ساز ایجاد اشتغال و خلق ارزش افزوده باشند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به این که خانه های خلاق و نوآوری، مسیر را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم می کنند، ادامه داد: این خانه های خلاق و نوآوری، نیروی انسانی خلاق و ارزشمند ما را در حوزه های فنی و مهندسی به سوی ایجاد اشتغال و ثروت آفرینی توام با حل مشکلی از جامعه توانمند می‌کنند.

وی با تاکید بر این که باید زمینه فراهم شود تا دانشگاه در متن جامعه تاثیرگذار باشد، افزود: باید به واسطه آموزش های مرتبط و مؤثری که ارائه می کنیم بستری فراهم شود تا نوآوری به محصول برسد این امر مستلزم این است که سرفصل های آموزشی در دانشگاه ها با نیاز جامعه مرتبط باشد.

ستاری ادامه داد: از کسانی که به این تغییر ریل به سوی حمایت از نوآوری و سرمایه گذاری بخش خصوصی روی ایده های نو برای خلق ثروت، محصول و اشتغال کمک می کنند قدردانی می کنم. تعامل چند جانبه میان جامعه و دانشگاه، دانشگاه و فرهنگ و اقتصاد می تواند به بهبود و توسعه پایدار و پیشرفت روزافزون کشور کمک کند.

تبدیل ایده ها به ثروت با کمک خانه خلاق و نوآوری

در بخش دیگری از این مراسم ابراهیم تقی زاده رییس دانشگاه پیام نور با اشاره به ظرفیت این دانشگاه در خلق ثروت به کمک تبدیل ایده های نو به محصول، عنوان کرد: دانشگاه پیام نور با بیش از 400 هزار دانشجو در سراسر کشور در حوزه های مختلف علوم پایه، علوم انسانی و فنی و مهندسی دانشجویان را تربیت می کند.

وی با بیان این که این تحول و حرکت به سوی خلاقیت و نوآوری، شرایطی را ایجاد کرده است تا انگیزه برای کار نوآورانه فراهم شود، ادامه داد: ایجاد این خانه خلاق و نوآوری در استان‌ها و مناطق کمتر برخوردار در حوزه‌های علوم انسانی، اجتماعی و فرهنگ و هنر با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری زمینه ساز تولید محصولات خلاق خواهد شد و زنجیره خلق ارزش را تکمیل خواهد کرد.

شایسته یادآوری است خانه خلاق و نوآوری پیام نور در ساختمانی به مساحت 3 هزار و 500 متر مربع آماده خدمت رسانی به 40 شرکت خلاق و دانش بنیان مستقر در آن است. این خانه دارای اتاق کنفرانس، سالن اجتماعات، گالری و نمایشگاه محصولات و فضای کار اشتراکی در کنار دفاتر شرکت ها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارسال طرح یا درخواست