امضای تفاهم نامه توسعه همکاری‌های آموزشی

ساختار سازمانی وزارت صنعت بعد از ۸ سال تغییر کرد/ انتصاب ۳ معاون جدید
28 آذر 1400
گشایش نخستین خانه خلاق و نوآوری دانش‌آموزی
7 دی 1400

 

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری دانش آموزی آینده‌سازان: اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در حوزۀ مهارت متحول شده / تمرکز روی مناطق محروم است

صبح روز چهارشنبه 24 آذر 1400 نشست امضای تفاهم نامۀ توسعۀ همکاری‌های آموزشی بین «خانۀ خلاق و نوآوری دانش آموزی آینده‌سازان» و «خانۀ خلاق و نوآوری راه ابریشم» برگزار شد.

در این نشست سید مهدی سادات‌حیات‌شاهی مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق با اشاره به این نکته که آموزشهای الکترونیک و نوآوریهای آموزشی در زمره صنایع خلاق هستند، گفت: برنامه زیست بوم شرکتهای خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، آموزشهای الکترونیک و رویکرد فناورانه و نوآورانه را حوزه خلاق شناسایی کرده و به منظور توسعه آن برنامه های حمایتی پیش بینی نموده است.

وی همچنین به نقش شرکتهای خلاق و دانش بنیان و خانه های خلاق و نوآوری در توسعه نظام نوآوری و فناوری تاکید نمود و با اشاره به ابلاغ سند ملی توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم و راهبرد 10 این سند توجه به نوآوری و فناوری آموزش را از جمله اقدامات لازم و کلیدی بر شمرد.

مدیر دبیرخانه خانه های خلاق و نوآوری افزود با توجه به خانه های خلاق و نوآوری و نیز شرکتهای خلاق فعال در زمینه آموزش، ضروری است همکاری و هم افزایی بین این مجموعه ها در قالب شبکه همکاران و کارگروه ویژه شکل گیرد و امضای تفاهم نامه همکاری بین خانه خلاق و نوآوری راه ابریشم و خانه خلاق و نوآوری دانش آموزی آینده سازان را طلیعه ایجاد شبکه مذکور دانست.

سادات حیاتشاهی با اشاره به اهمیت توجه به عدالت آموزشی و تفاهم نامه فیمابین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزان، بر ضرورت ایجاد خانه های خلاق و نوآوری در مناطق محروم و سایر نقاط کشور تأکید نمود.

در حوزۀ دانش آموزی، رویکرد باید مهارت آموزی باشد

وی خانه‌های خلاق و نوآوری را از جملۀ نهادهای شتاب‌دهنده در حوزۀ کاربردی سازی دستاوردهای پژوهشی و نوآورانه برشمرد و اضافه کرد: در حوزۀ دانش آموزی، رویکرد باید مهارت آموزی با استفاده از نوآوری و فناوری باشد و این بحثی است که استعدادهای دانش آموزان را برای ورود به بازار کار آماده می‌کند و انتظار می‌رود که این رویکرد، در خانه‌های خلاق و نوآوری دنبال شود، زیرا فارغ التحصیلان کنونی نظام آموزشی فاقد مهارت کافی برای ورود به بازار و تجاری سازی دستاوردهای خود هستند.

پژوهش‌سراها احیا شوند

سادات‌حیات‌شاهی استفاده از ظرفیت پژوهش سراهای دانش آموزی برای توسعه خانه های خلاق و نوآوری را راهکاری برای گسترش سریع خانه های خلاق و نوآوری دانش آموزی مطرح نمود و بازآموزی معلمین و مربیان برای همراهی با این نگاه را ضروری دانست.

وی تأکید کرد: این موضوع، بسیار مهم است و می‌توان با همکاری آموزش و پرورش برای آن سرفصل‌های موضوعی تهیه کرد و از آموزش و پرورش و دوستان خانه‌های خلاق و نوآوری نیز انتظار می‌رود تا این موضوع را پیگیری کنند.

یاسر قرایی: دولت به تحقق برنامه‌های خانه‌های خلاق کمک کند

در ادامه یاسر قرایی مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری «راه ابریشم» پرداخت دولت و رسانه به موضوعاتی هم چون پارک فن‎‌آوری را زمینه ساز ایجاد نگاه مثبت مردم به پارک‌های فن‌آوری به عنوان یک مکان برای دیده شدن و درآمدزایی برشمرده و با اذعان به این امر که در حوزه‌های دانش‌آموزی یا در ابعاد بزرگتر آموزش، به نوآوری و فن‌آوری ورود نکرده ایم، ادامه داد: ما به عنوان یک مؤسسه در بخش خصوصی، شاید آن قدر که باید توان این موضوع را نداشته باشیم، اما از دولت می‌خواهیم به ما کمک کند، چرا که ما برای هر یک از این برنامه‌ها الگو داریم.

جای خالی رسانه

قرایی با اشاره به این که آمادگی لازم از سوی رسانه ها برای پوشش اخبار وجود دارد، این در حالی است که خوراک مناسبی برای پوشش رسانه ای از این موضوعات وجود ندارد، ادامه داد: زمانی که خوراک رسانه آماده باشد، رسانه ها نیز آماده هستند تا این رویدادها را پوشش دهند و می توان گفت که محتوا از شما و عرضه از ما.

کامیار: اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در حوزۀ مهارت متحول شده / تمرکز روی مناطق محروم است

در ادامه این برنامه مهدی کامیار مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری دانش آموزی آینده‌سازان به بیان موضوعاتی پیرامون تشکیل قرارگاه علمی در اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان پرداخت و گفت: از زمان تشکیل این قرارگاه 3 سال می‌گذرد. هدف از تشکیل این قرارگاه این است که بتوانیم ظرفیت‌های استان‌ها را در رابطه با ارتباط آموزش و پرورش و اتحادیه فعال کنیم. بحمدلله این روند قرین موفقیت بوده است و می‌توان با استفاده از ظرفیت خانه های خلاق و نوآوری توسعه برنامه ها را بخصوص در مناطق محروم دنبال نمود.

وی در ادامه، با اشاره به این نکته که امروز تلاش بر این است که توجه به سمت مناطق محروم بیش از سایر نقاط کشور باشد، افزود: درست است که اتحادیه شهر تهران امروز به عنوان فعال‌ترین اتحادیه‌ها به شمار می‌آید، اما نباید تمرکز روی تهران باشد.

موسسه آینده‌سازان در حال تبدیل شدن به قطب مهارت‌آموزی است

مدیرعامل موسسه علمی، فرهنگی آینده‌سازان با اشاره به این که امروز مؤسسه در حال حرکت و تبدیل شدن به قطب مهارت آموزی نوجوانان است، تصریح کرد: این مهارت‌ها گسترۀ وسیعی دارد و نیز مهارت‌های لازم برای آمادگی برای ورود به بازار کار را شامل می‌شود، کسانی که در پایان این راه می‌خواهند به بازار کار وارد شوند، باید بدانند که حتماً نباید در کنکور شرکت کنند و خیر در آن است که تمام تمرکز دانش آموز متمرکز بر حوزۀ کنکور نباشد.

وی یادآور شد: فرآیندی که طی می‌کنیم این گونه می‌طلبد که ما فقط روی کنکور متمرکز نباشیم و مهارت‌هایی چون ادب، نویسندگی، گفتگو، فن‌بیان و دیگر مسائلی همچون تفکر و آموزش‌پذیری، باید در دانش‌آموزان ترویج پیدا کند.

کامیار در همین راستا، با تأکید بر این نکته که امروز این ساختار در اتحادیه وجود دارد، افزود: امید آن داریم تا با کمک هم بتوانیم محتوا تولید کنیم و این محتوا را در قرارگاه عدالت آموزشی در مناطق محروم به کار بگیریم و در این مسیر، جذب منابع نیز صورت گیرد.

وی با بیان این که 60 نقطۀ محروم در کشور شناسایی شده است که می‌بایست به آن‌ها توجه ویژه شود، ادامه داد: منابع مورد نیاز این طرح ها می‌تواند از نهادهای عمومی و دولتی تأمین شود و ما در اینجا به رفتاری بپردازیم که همان آموزش مهارت و ارائه منابع دست اول علمی، فرهنگی و آموزشی است.

محمدعلی صمیمی: با تکیه بر اتحادیه انجمن‌های اسلامی می‌توان آموزش و پرورش را متحول کرد

در پایان این نشست محمدعلی صمیمی مسئول اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزان شهر تهران و عضو هیئت مدیره موسسه علمی، فرهنگی آینده‌سازان با بیان اینکه امروز یکی از راهکارهای جدی برای زمین زدن تفکر سنتی در تعلیم و تربیت این است که به جای اصلاح از سمت بالا، از پایین دست به اصلاح بزنیم، گفت: ما امروز، در اتحادیه 12 هزار مسئول انجمن داریم که هر کدام از این دانش آموزان با 10 تا 15 دانش آموز ارتباط تشکیلاتی و رفاقتی دارند.

وی در ادامه، با اشاره به این که فرد زمانی که در خانۀ خلاق و نوآوری حضور پیدا می‌کند، ره‌آورد آن را می‌بیند و در نهایت، مسیر او شکل می‌گیرد و در او خلاقیت ایجاد می‌شود، افزود: اگر بتوانیم بچه‌های تشکل را که همواره ارتباط ما با آن ها برقرار است و دانش‌آموزان سطح بالایی نیز هستند را جذب و در فضای خلاقیت و مهارت‌آموزی روشن کنیم، شبکۀ دانش‌آموزی موجود در کشور می‌تواند ظرف 2 تا 5 سال به رسالت اصلی خویش دست یابد.

صمیمی، با بیان این که معلم و مربی می‌تواند به این نکته برسد که دانش‌آموزان خلاق و مستعد را تشخیص دهد، ادامه داد: معلم می‌بیند، که مثلاً یک دانش آموز با دریافت دیپلم سر کار می‌رود و دانش‌آموزی دیگر به دنبال این است که دکترایش را دریافت کند و در نهایت بیکار در خانه بنشیند و این موضوع، می‌تواند ضرورت توجه ویژه به ظرفیت اتحادیه را دو چندان سازد.

وی با اذعان به این امر که امروز دانش‌آموزان اتحادیه می‌توانند به عنوان گروه نمونه کشور انتخاب شوند، اضافه کرد: انجمن اسلامی دانش آموزان می‌تواند این دانش‌آموزان را در حوزۀ خلاقیت تقویت کند و این دانش‌آموزان به ارائۀ اثر بپردازند و هدف و مفاهیم را به دیگر دانش‌آموزان منتقل کنند.

 

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری دانش آموزی آینده‌سازان: اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در حوزۀ مهارت متحول شده / تمرکز روی مناطق محروم است

صبح روز چهارشنبه 24 آذر 1400 نشست امضای تفاهم نامۀ توسعۀ همکاری‌های آموزشی بین «خانۀ خلاق و نوآوری دانش آموزی آینده‌سازان» و «خانۀ خلاق و نوآوری راه ابریشم» برگزار شد.

در این نشست سید مهدی سادات‌حیات‌شاهی مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق با اشاره به این نکته که آموزشهای الکترونیک و نوآوریهای آموزشی در زمره صنایع خلاق هستند، گفت: برنامه زیست بوم شرکتهای خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، آموزشهای الکترونیک و رویکرد فناورانه و نوآورانه را حوزه خلاق شناسایی کرده و به منظور توسعه آن برنامه های حمایتی پیش بینی نموده است.

وی همچنین به نقش شرکتهای خلاق و دانش بنیان و خانه های خلاق و نوآوری در توسعه نظام نوآوری و فناوری تاکید نمود و با اشاره به ابلاغ سند ملی توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم و راهبرد 10 این سند توجه به نوآوری و فناوری آموزش را از جمله اقدامات لازم و کلیدی بر شمرد.

مدیر دبیرخانه خانه های خلاق و نوآوری افزود با توجه به خانه های خلاق و نوآوری و نیز شرکتهای خلاق فعال در زمینه آموزش، ضروری است همکاری و هم افزایی بین این مجموعه ها در قالب شبکه همکاران و کارگروه ویژه شکل گیرد و امضای تفاهم نامه همکاری بین خانه خلاق و نوآوری راه ابریشم و خانه خلاق و نوآوری دانش آموزی آینده سازان را طلیعه ایجاد شبکه مذکور دانست.

سادات حیاتشاهی با اشاره به اهمیت توجه به عدالت آموزشی و تفاهم نامه فیمابین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزان، بر ضرورت ایجاد خانه های خلاق و نوآوری در مناطق محروم و سایر نقاط کشور تأکید نمود.

در حوزۀ دانش آموزی، رویکرد باید مهارت آموزی باشد

وی خانه‌های خلاق و نوآوری را از جملۀ نهادهای شتاب‌دهنده در حوزۀ کاربردی سازی دستاوردهای پژوهشی و نوآورانه برشمرد و اضافه کرد: در حوزۀ دانش آموزی، رویکرد باید مهارت آموزی با استفاده از نوآوری و فناوری باشد و این بحثی است که استعدادهای دانش آموزان را برای ورود به بازار کار آماده می‌کند و انتظار می‌رود که این رویکرد، در خانه‌های خلاق و نوآوری دنبال شود، زیرا فارغ التحصیلان کنونی نظام آموزشی فاقد مهارت کافی برای ورود به بازار و تجاری سازی دستاوردهای خود هستند.

پژوهش‌سراها احیا شوند

سادات‌حیات‌شاهی استفاده از ظرفیت پژوهش سراهای دانش آموزی برای توسعه خانه های خلاق و نوآوری را راهکاری برای گسترش سریع خانه های خلاق و نوآوری دانش آموزی مطرح نمود و بازآموزی معلمین و مربیان برای همراهی با این نگاه را ضروری دانست.

وی تأکید کرد: این موضوع، بسیار مهم است و می‌توان با همکاری آموزش و پرورش برای آن سرفصل‌های موضوعی تهیه کرد و از آموزش و پرورش و دوستان خانه‌های خلاق و نوآوری نیز انتظار می‌رود تا این موضوع را پیگیری کنند.

یاسر قرایی: دولت به تحقق برنامه‌های خانه‌های خلاق کمک کند

در ادامه یاسر قرایی مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری «راه ابریشم» پرداخت دولت و رسانه به موضوعاتی هم چون پارک فن‎‌آوری را زمینه ساز ایجاد نگاه مثبت مردم به پارک‌های فن‌آوری به عنوان یک مکان برای دیده شدن و درآمدزایی برشمرده و با اذعان به این امر که در حوزه‌های دانش‌آموزی یا در ابعاد بزرگتر آموزش، به نوآوری و فن‌آوری ورود نکرده ایم، ادامه داد: ما به عنوان یک مؤسسه در بخش خصوصی، شاید آن قدر که باید توان این موضوع را نداشته باشیم، اما از دولت می‌خواهیم به ما کمک کند، چرا که ما برای هر یک از این برنامه‌ها الگو داریم.

جای خالی رسانه

قرایی با اشاره به این که آمادگی لازم از سوی رسانه ها برای پوشش اخبار وجود دارد، این در حالی است که خوراک مناسبی برای پوشش رسانه ای از این موضوعات وجود ندارد، ادامه داد: زمانی که خوراک رسانه آماده باشد، رسانه ها نیز آماده هستند تا این رویدادها را پوشش دهند و می توان گفت که محتوا از شما و عرضه از ما.

کامیار: اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در حوزۀ مهارت متحول شده / تمرکز روی مناطق محروم است

در ادامه این برنامه مهدی کامیار مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری دانش آموزی آینده‌سازان به بیان موضوعاتی پیرامون تشکیل قرارگاه علمی در اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان پرداخت و گفت: از زمان تشکیل این قرارگاه 3 سال می‌گذرد. هدف از تشکیل این قرارگاه این است که بتوانیم ظرفیت‌های استان‌ها را در رابطه با ارتباط آموزش و پرورش و اتحادیه فعال کنیم. بحمدلله این روند قرین موفقیت بوده است و می‌توان با استفاده از ظرفیت خانه های خلاق و نوآوری توسعه برنامه ها را بخصوص در مناطق محروم دنبال نمود.

وی در ادامه، با اشاره به این نکته که امروز تلاش بر این است که توجه به سمت مناطق محروم بیش از سایر نقاط کشور باشد، افزود: درست است که اتحادیه شهر تهران امروز به عنوان فعال‌ترین اتحادیه‌ها به شمار می‌آید، اما نباید تمرکز روی تهران باشد.

موسسه آینده‌سازان در حال تبدیل شدن به قطب مهارت‌آموزی است

مدیرعامل موسسه علمی، فرهنگی آینده‌سازان با اشاره به این که امروز مؤسسه در حال حرکت و تبدیل شدن به قطب مهارت آموزی نوجوانان است، تصریح کرد: این مهارت‌ها گسترۀ وسیعی دارد و نیز مهارت‌های لازم برای آمادگی برای ورود به بازار کار را شامل می‌شود، کسانی که در پایان این راه می‌خواهند به بازار کار وارد شوند، باید بدانند که حتماً نباید در کنکور شرکت کنند و خیر در آن است که تمام تمرکز دانش آموز متمرکز بر حوزۀ کنکور نباشد.

وی یادآور شد: فرآیندی که طی می‌کنیم این گونه می‌طلبد که ما فقط روی کنکور متمرکز نباشیم و مهارت‌هایی چون ادب، نویسندگی، گفتگو، فن‌بیان و دیگر مسائلی همچون تفکر و آموزش‌پذیری، باید در دانش‌آموزان ترویج پیدا کند.

کامیار در همین راستا، با تأکید بر این نکته که امروز این ساختار در اتحادیه وجود دارد، افزود: امید آن داریم تا با کمک هم بتوانیم محتوا تولید کنیم و این محتوا را در قرارگاه عدالت آموزشی در مناطق محروم به کار بگیریم و در این مسیر، جذب منابع نیز صورت گیرد.

وی با بیان این که 60 نقطۀ محروم در کشور شناسایی شده است که می‌بایست به آن‌ها توجه ویژه شود، ادامه داد: منابع مورد نیاز این طرح ها می‌تواند از نهادهای عمومی و دولتی تأمین شود و ما در اینجا به رفتاری بپردازیم که همان آموزش مهارت و ارائه منابع دست اول علمی، فرهنگی و آموزشی است.

محمدعلی صمیمی: با تکیه بر اتحادیه انجمن‌های اسلامی می‌توان آموزش و پرورش را متحول کرد

در پایان این نشست محمدعلی صمیمی مسئول اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزان شهر تهران و عضو هیئت مدیره موسسه علمی، فرهنگی آینده‌سازان با بیان اینکه امروز یکی از راهکارهای جدی برای زمین زدن تفکر سنتی در تعلیم و تربیت این است که به جای اصلاح از سمت بالا، از پایین دست به اصلاح بزنیم، گفت: ما امروز، در اتحادیه 12 هزار مسئول انجمن داریم که هر کدام از این دانش آموزان با 10 تا 15 دانش آموز ارتباط تشکیلاتی و رفاقتی دارند.

وی در ادامه، با اشاره به این که فرد زمانی که در خانۀ خلاق و نوآوری حضور پیدا می‌کند، ره‌آورد آن را می‌بیند و در نهایت، مسیر او شکل می‌گیرد و در او خلاقیت ایجاد می‌شود، افزود: اگر بتوانیم بچه‌های تشکل را که همواره ارتباط ما با آن ها برقرار است و دانش‌آموزان سطح بالایی نیز هستند را جذب و در فضای خلاقیت و مهارت‌آموزی روشن کنیم، شبکۀ دانش‌آموزی موجود در کشور می‌تواند ظرف 2 تا 5 سال به رسالت اصلی خویش دست یابد.

صمیمی، با بیان این که معلم و مربی می‌تواند به این نکته برسد که دانش‌آموزان خلاق و مستعد را تشخیص دهد، ادامه داد: معلم می‌بیند، که مثلاً یک دانش آموز با دریافت دیپلم سر کار می‌رود و دانش‌آموزی دیگر به دنبال این است که دکترایش را دریافت کند و در نهایت بیکار در خانه بنشیند و این موضوع، می‌تواند ضرورت توجه ویژه به ظرفیت اتحادیه را دو چندان سازد.

وی با اذعان به این امر که امروز دانش‌آموزان اتحادیه می‌توانند به عنوان گروه نمونه کشور انتخاب شوند، اضافه کرد: انجمن اسلامی دانش آموزان می‌تواند این دانش‌آموزان را در حوزۀ خلاقیت تقویت کند و این دانش‌آموزان به ارائۀ اثر بپردازند و هدف و مفاهیم را به دیگر دانش‌آموزان منتقل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارسال طرح یا درخواست