گفتگو با مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق

سند تحول دولت
25 اسفند 1400
ماهیت شرکت‌های نوآور و تأمین مالی آن‌ها
22 فروردین 1401

دلایل ایجاد صندوق ویژه شرکتهای خلاق

  • این صنایع به نسبت رشد صنعتی میانگین، از اعداد رشد بسیار بالاتری بهره مند هستند.
  • در دنیا حجم ایجاد ثروت در حوزه صنایع خلاق بیشتر از حوزه های فناوری است.
  • بخش بزرگی از اشتغالزایی در کشور بر عهده این صنایع است.
  • نتیجه توسعه این صنایع نه تنها به رشد به رشد اقتصادی می انجامد بلکه منتج به توسعه فرهنگی و اجتماعی نیز میشوند.
  • زمان بازگشت سرمایه در این صنایع کوتاه است.
  • حجم کمتر سرمایه گذاری امکان ارائه خدمات به تعداد بیشتری طرح را میکند.

حوزه های تحت پوشش صنایع خلاق

  • فناوری های نرم
  • صنایع فرهنگی
  • صنایع خلاق و نوآور
  • فناوری های آموزشی
  • کسب و کارهای نوآورانه
  • صنایع و خدمات زیرساخت صنایع خلاق، نرم و فرهنگی
  • صنایع نشر و فروش محصولات خلاق، فرهنگی و نرم
  • حوزه های دانش بنیان: کلیه حوزه های شرکتهای دانش بنیان
  • حوزه های فناوری، نوآوری و علوم اجتماعی: با توجه به جامعیت خلاقیت و نوآوری ، صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق، در صورت عدم وجود محدودیت مالی، مجوز ارائه خدمات به کلیه حوزه های فناوری، نوآوری و علوم فرهنگی و اجتماعی را داراست.

خدمات صندوق خلاق در سال 1400

مراحل کلی ارائه درخواست

1- با توجه به نوع درخواست، با بخش مربوطه در صندوق تماس حاصل نموده و توضیح مختصری در مورد حوزه فعالیت، نوع و مقدار درخواست خدمت، راهنمایی لازم را از بخش پذیرش مربوطه دریافت نمایید.

2-در صورت امکان ارائه خدمت به تقاضای متقاضی، با راهنمایی مشاور نامه درخواست اولیه حاوی اطلاعات مربوط به حوزه فعالیت، مبلغ موردنظر، نوع خدمت و محل هزینه کرد یا اعطای ضمانتنامه، برای دبیرخانه ارسال میگردد

3-در صورت عدم تایید اولویت با توجه به برنامه های پیش رو، مراتب به متقاضی اعلام میگردد و تقاضای متقاضی در لیست درخواستهای اولویتهای بعدی، بعدی نزد صندوق ثبت خواهد شد.

4-در صورت تایید حوزه فعالیت برای ارائه خدمت، توسط مدیریت صندوق، از طرف واحد مربوطه با متقاضی تماس گرفته شده و اطلاعات تکمیلی دریافت میگردد.

5- پس از دریافت اطلاعات تکمیلی فرآیند ارزیابی با توجه به حوزه خدمت انجام شده و نتیجه ارزیابی در جلسه کمیته اعتباری صندوق بررسی و نتیجه بررسی در صورت رد به متقاضی اعلام و در صورت تایید، با صدور ابلاغیه ای مربوط به شرایط ارائه خدمت، به متقاضی ابلاغ میگردد.

6- متقاضی در صورت پذیرش ابلاغیه، نسبت به تهیه مستندات اعلامی در ابلاغیه ظرف مدت یک نهایتا یک هفته اقدام نموده و به منظور تدوین قرارداد، برای صندوق ارسال مینماید.

7- پس از امضای قرارداد، خدمت مورد نظر به متقاضی ارائه میشود.

معیارهای ارزیابی و شاخصها

  • بررسی مستندات الزامی قانونی شرکت و اعتبار آنها، مانند آگهی تاسیس، صاحبان امضاء مجاز، محل قانونی و . . .
  • بررسی اعتبار سنجی های بانکی صاحبان امضاء مجاز و شرکت و ضامنین شامل استعلام اعتبار سنجی و گردش حساب
  • بررسی سوابق قانونی مالی شرکت از منظر توانمندی تداوم فعالیت با بررسی، اظهارنامه، گزارشات فروش فصلی، قراردادهای فروش و .
  • بررسی  محصول از منظر قابلیتهای تخصصی، قابلیت توسعه، موفقیت در کسب رضایت مشتری و . . .
  • بررسی طرح پیش رو از منظر اقتصادی، بازارو موفقیت در فروش

——————————————————————————————————————————————-
هدف از تاسیس صندوق خلاق چه بوده‌ است؟
راه اندازی هر کسب‌وکار برای سرمایه‌گذاری اولیه اعم از سرمایه ثابت و سرمایه در گردش به‌منظور خرید و تامین تجهیزات و لوازم کار، خرید خدمت و … نیازمند منابع مالی است. بخشی از منابع مالی از محل دارایی‌های موجود و همراهی صاحبان کسب‌وکار تامین می‌شود اما توسعه آن نیازمند منابع جدیدی است تا به کمک آنان بیاید.

راه‌های مختلفی برای کمک به توسعه مالی کسب‌وکارهای جدید فرض است در گذشته‌، خانواده مهم ترین رکن و پشتوانه تامین مالی کسب‌وکارها بوده‌اند، اما با گذشت زمان و تنوع مشاغل این بخش کم رونق شده‌است. نظام بانکی قرار بود به‌عنوان پشتوانه تامین مالی باشد. به دلیل فرایندهای طولانی و بروکراسی اداری و نیز انتظار سود بالا و عدم پذیرش هرگونه ریسک، پایگاه مناسبی برای کمک به کسب‌وکارهای نو نیست.

با توجه به نکاتی که عرض شد صندوق‌های پژوهش و فناوری غیر دولتی شکل گرفته‌اند تا با درک صحیح شرایط و موقعیت کسب‌وکارهای جدید راهکارهای تامین مالی و ابزارهای مالی مناسب را فراهم نمایند.

در بین صندوق‌های پژوهش و فناوری تعدادی برای تمرکز بر حوزه‌های تخصصی تاسیس شده‌اند از آن جمله صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق به‌منظور حمایت از توسعه مالی شرکت‌های خلاق و صنایع فرهنگی در اواخر سال 1399 تاسیس شد.

صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق چه خدماتی ارائه می‌کند؟
به‌موجب ضوابط و مقررات، خدمات مختلفی مثل صدور ضمانت‌نامه، سرمایه‌گذاری حقوقی، سرمایه‌گذاری مدنی و تسهیلات را می‌توانیم به متقاضیان ارائه کنیم. صندوق همچنین می‌تواند به‌عنوان کارگزار مالی خدمات مالی متنوعی را به مجموعه‌های مختلف مانند دانشگاه‌ها سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی ارائه دهد و از این مسیر منابع مالی آنان را برای توسعه صنایع خلاق به کار گیرد.

یکی از کارهایی که می‌توانیم انجام دهیم برگزاری رویدادهای مشترک با مجموعه‌های مختلف برای تامین سرمایه، صدور ضمانت‌نامه و … است. به‌طور مثال در سالی که گذشت با همکاری خانه خلاق و نوآوری اشراق رویداد سرمایه‌گذاری داشتیم و اخیراً نیز با همکاری مسابقه‌ی تلویزیونی میدون برای صدور ضمانت‌نامه به‌منظور جذب سرمایه برای شرکت‌های منتخب در مسابقات میدون همکاری داریم تا آن‌ها بتوانند از مجموعه‌های مختلف سرمایه جذب کنند

آیا خدمات صندوق خلاق به همه شرکت‌های دانش بنیان و خلاق تعلق می‌گیرد؟
بله. صندوق خلاق محدودیتی در ارائه خدمات به شرکت‌های دانش بنیان ندارد. باید اضافه کنم که خانه‌های خلاق و نوآوری هم مشمول دریافت خدمات صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق هستند و با رشد این خانه‌ها شاهد توسعه کسب‌وکارهای خلاق خواهیم بود.

خدمات صندوق تاکنون چه بوده‌است؟
همان‌طور که در ابتدا عرض کردم صندوق خلاق در پایان سال 1399 تأسیس شد و تقریباً یک‌سال از فعالیت آن می‌گذرد. در این مدت به بیش‌از پنجاه شرکت تسهیلات اعطا شده و در یک پروژه خلاق سرمایه‌گذاری داشته‌ایم و تعداد هشت فقره نیز ضمانت‌نامه صادر شده‌است. همچنین با استفاده از ابزارهای مالی صندوق، خدمات کارگزاری داده شده‌است. خط اعتباری صندوق نوآوری و شکوفایی برای صندوق صنایع خلاق برای ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان هم اخیراً برقرار شد و آماده‌ی پذیرش درخواست متقاضیان هستیم.

در پایان با تبریک آغاز قرن جدید و سال 1401 به همه ایرانیان عزیز بخصوص عزیزان فعال در عرصه صنایع خلاق کشور امیدوارم که بتوانیم خدمات متنوعی را برای آنان ارائه نماییم.

وب سایت: cidfund.ir

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارسال طرح یا درخواست