
صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی صنایع خلاق با توجه به نیاز روز افزون کشور در زمینه حمایت و سرمایه گذاری از توسعه صنایع و کسب و کارهای خلاقانه و نوآورانه، فناوری های نرم و هویت ساز، شیوه های نوین کسب و کار و محصولات فناورانه؛ به استناد ماده ۱۰۰ قانون برنامه سوم و ماده ۴۵ قانون برنامه چهارم توسعه کشور و بر اساس مجوز کارگروه صندوقهای پژوهش و فناوری غیر دولتی و با شماره ثبت ۵۶۲۸۳۵ تاسیس گردید.
درباره مابه گزارش خبرنگار مهر، گام نخست اولین رویداد ملی جهان کودک صبح امروز برگزار شد.
این رویداد ملی با هدف شناسایی، حمایت، سرمایهگذاری بر محصولات و خدمات شایسته در حوزه کودک و خانواده برگزار میشود.
سید حسام الدین نوربخش دبیر رویداد ملی جهان کودک به همراه سید مهدی سادات مدیرعامل صندوق پژوهش فناوری صنایع خلاق و محمد مهدی علینژاد سخنگوی رویداد ملی کودک در نخستین رویداد ملی جهان کودک در خصوص شکلگیری جریانی جدید در حوزه کودک و نوجوان صحبت کردند.
نوربخش با اشاره به اینکه در حوزه کودک و نوجوان نهادهای متعددی پای کار آمدند گفت: بسیاری از صنایع فعال در حوزه اسباب بازی پای کار آمدند. متأسفانه غیر از انجمن تولید کنندگان و شورای صنفی تولیدکنندگان اسباب بازی، نهاد متولی دیگری مسئول جریان تولید اسباب بازی در کشور نیست.
وی گفتند: ادبیات کسب و کار خیلی مهم است که فکر میکنیم به تدریج در حال شکلگیری است.
جناب مهندس سادات مدیرعامل صندوق پژوهش فناوری صنایع خلاق هم با بیان اینکه در کنار رشد تولیدات اسباب بازی، سایر سرگرمی همچون پویانمایی هم رشد داشته است؛ گفتند: بسیاری از صنایع همچون صنعت اسباب بازی سودآوری ۵۰ درصدی دارند. البته ممکن است در ابتدای شروع کسب و کار چنین سودآوری وجود نداشته باشد.
وی در خصوص ملزومات رشد و سودآوری کسب و کارهای حوزه کودک و نوجوان گفتند: حمایتهای دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچون پرداخت یارانه تولید محصولات فرهنگی بسیار مؤثر است.
وی با اشاره به اهمیت صادرات محصولات فرهنگی و اسباب بازی گفتند: به دلیل اشتراکات فرهنگی، بسیاری از کشورهای همسایه مشتاق استفاده از محصولات فرهنگی و اسباب بازیهای ما هستند. اما لازمه صادرات تولیدات ما این است که تولیدات از حداقل کیفیت برخوردار باشد.
حامد تأملی نماینده هیئت داوری رویداد ملی جهان کودک هم در خصوص عدم صادرات تولیدات فرهنگی کشور گفتند: تا وقتی نتوانیم محصولی را تولید کنیم که در بازار داخلی مورد پسند عموم جامعه باشد در بازار خارجی هم چندان توان صادرات نداریم. در پویا نمایی و انیمیشن هم همینطور است. بنابراین در ابتدا لازم است ما در حوزه طراحی بتونیم طراحیهای استاندارد و مناسب داشته باشیم.
وی با بیان اینکه ما هنوز حوزه اسباب بازی را حوزه شایستهای برای طراحی نمیدانیم گفتند: این نیازمند حمایت همه جانبه حاکمیتی است. از طرفی طراحان نگرانند طراحیهای آنها با تولید کننده مناسبی مواجه نشود. از طرف دیگر تولید کنندگان از نبود طراحیهای مناسب برای تولیدات فرهنگی مد نظرشان گلایه میکنند. در صنعت اسباب بازی ما نیازمند حمایت نظام حکمرانی و توجه دستگاههای مسئول هستیم. به عنوان مثال برای تهیه پلیمر، تولید کنندگان داخلی به علت تحریمها، ۷۰ درصد پلیمر مورد نیازشان را از بازارهای جهانی گرانتر میخرند.
باید مالکیت فکری را جدی بگیریم!
جناب مهندس سادات با اشاره به اهمیت مالکیت فکری هم گفتند: وقتی به راحتی دیگران میتوانند نمونههای موفق تولید شده در بازار را کپی کنند؛ تولیدکننده ابتدایی دیگر تمایلی برای تولید ندارد. ما باید مالکیت فکری را جدی بگیریم. از همه فعالان رسانهای میخواهیم که بحث تعیین تکلیف ملکیت فکری را جدی بگیرند تا طراحان هم رغبت کنند وارد عرصه طراحی شوند و برای تولید کننده هم صرفه اقتصادی داشته باشد که وارد حوزه تولید شود.
جناب مهندس سادات افزودند: تا زمانی که مباحث زیرساختی محقق نشود جریان تولیدات فکری و سرگرمی کودک و نوجوان پیش نخواهد رفت. بحث مالکیت فکری هم یکی از مباحث اصلی زیرساختی است.
جناب نوربخش دبیر رویداد ملی جهان کودک با اشاره به لزوم رعایت مالکیت فکری گفتند: رویداد در همه موضوعات مربوط به کودک اعم از اسباب بازی پویانمایی تولید گیم و بازی، میزبان طرحها و پیشنهادات شرکت کنندگان و فعالان حوزه کودک و نوجوان است و دبیرخانه رویداد ملی جهان کودک امانتدار طرحها و ارائههای تولید کنندگان و طراحان صنعت سرگرمی و نشر کودک و نوجوان است.
جناب نوربخش با اشاره به شعار رویداد، هر کودک یک جهان گفتند: با تولیداتی که ارائه میشود در حقیقت جهان کودک ساخته میشود. در مرحله اول رویداد با استفاده از خانههای خلاق، کودکان وارد فضای فکر، اندیشه و طراحی خواهند شد تا در دومین رویداد ملی جهان کودک کودکان و نوجوانان هم طراح و ارائه دهنده تولیدات فکری و فرهنگی باشند.
جناب تأملی هم در خصوص واردات تولیدات فرهنگی خارجی گفتند: ۳۵۰ میلیون دلار بازار تولیدات فکری و فرهنگی کودک و نوجوان در ایران است که حدود نیمی از محصولات بازار قاچاق است که علاوه بر مشکلات اقتصادی، تبعات و آثار سو فرهنگی هم دارد.
جناب نوربخش در پاسخ به این سوال که بنیاد کودک و خانواده طلوع چه کمکی به فعالان و تولیدکنندگان حوزه کودک و نوجوان خواهد داشت؛ گفتند: خیلی از فعالان و اثرگذاران کودک و نوجوان را بررسی کردیم و به این نقطه رسیدیم که اشتباه بزرگی است که خودمان وارد تصدیگری در عرصه تولید محصولات فرهنگی و فکری کودکان و نوجوان شویم. در نتیجه ما یک بنیاد مردمی حامی کسبوکارهای مردمی در حوزه کودک و نوجوان هستیم.
جناب نوربخش با بیان اینکه بسیاری از فعالان عرصه کودک درگیر کمبود اعتبارات هستند؛ گفتند: تأمین مالی و تأمین سرمایه در گردش برای تولیدکنندگان و طراحان محصولات فرهنگی و فکری کودک و نوجوان از فعالیتهای ماست و ما منابع مالی را تهیه و منابع و تسهیلات بانکی را خصوصاً برای آمادهسازی خانههای بازی را ایجاد میکنیم. مرکز بازیستان را در خانه طلوع و مرکز بازی بوم را داریم که به صورت عملی ارائه دهنده محصولات و خدمات فکری و فرهنگی بذای کودک و نوجوان است.
دبیر رویداد ملی جهان کودک گفتند: سندی در این حوزه تدوین شده است که بدانیم ماموریتهای مربی در خانههای بازی چیست، همچنین در خصوص تولید محتوای مناسب برای ارائه و بهرهبرداری در خانههای بازی محتواهای مناسبی را آماده خواهیم کرد تا مورد استفاده متولیان خانههای بازی و مهدهای کودک شود.
جناب نوربخش تاکید کردند: تأمین مالی، بازارسازی و تامین محتوا از مهمترین حمایتهای طلوع خانواده از فعالان و طراحان عرصه اسباب بازی و سایر محصولات فرهنگی حوزه کودک و نوجوان است.
جناب تاملی از داوران این رویداد هم با بیان اینکه میخواهیم به صورت یک زنجیره خدمات حوزه مربوط به کودک و نوجوان را ببینیم گفتند: گاهی یک محصول تولید میشود اما توسعه صورت نمیگیرد زیرا گروه تولید کننده به توسعه فکر نکرده است و محصول علی رغم تولید انبوه فروش چندانی ندارد. طلوع به فکر کل زنجیره است تا همه اجزا و همه متولیان کسبوکارهای حوزه کودک و نوجوان به هم متصل شوند.
براي دريافت بروزرساني در خبرنامه مشترک شويد.
تمامی حقوق متعلق به صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی صنایع خلاق است